Sabtu, 3 Oktober 2009

68. Bidang Kuasa Kerajaan Negeri

Dalam urusan pembinaan & penggunaan sesebuah bangunan Kerajaan Persekutuan, perkara-perkara yang tertakluk kepada bidang kuasa Kerajaan Negeri ialah:
1. penyediaan bekalan air
2. pertukaran syarat guna tanah
3. pengeluaran sijil menduduki bangunan.

3 ulasan:

  1. salam.cikgu,sya klru ngn situasi politik yg melanda d negeri kedah.bru2 neh seorag adun lunas tlh mengistiharkan sbg calon bebas sedangkn sblom ini beliau seorg calon PKR. mengikut undang2 negeri kedah,seorang ahli dewan ngri yg tdk mghadiri mesyuarat selma 3 hri trut2 scara automatik dpcat.shbgan dgn itu,speker negri kedah tlh mengeluarkn surat ttg kekosongan kwsan trsbut.ttp yg menghairankan saya,knp SPR x mngiktirafkn ttg kekosongn kwsan trsbot???bknkah itu tlh trmktub dlm undang2 tubuh negeri kedah??apa hak SPR utk mncmpuri undang2 tubuh ngri kedah sdgkn SPR hnya mngurskn pilihan raya shja??

    BalasPadam
  2. salam..knp ckgu x bls emsil sya.. sya btl2 ingn tahu ttg situasi yg mlnda d kedah neh..

    BalasPadam
  3. Salam Tanpa Nama 00:40
    Saya memohon maaf kerana terlupa hendak memberi komen balas isu yang anda bangkitkan - kerana kadang-kadang saya menerima beberapa komen sekali gus menyebabkan terlepas pandang. Namun, berikut adalah pandangan saya:
    1. Kedua-dua isu adalah berbeza.
    2. Seseorang wakil rakyat @ ADUN (mengenepikan soal-soal lain) dari segi undang-undang berhak mengistiharkan keluar parti. Kedudukannya tidak terjejas & SPR tiada hak. Sebab itu pada satu ketika dulu pihak pembangkang berura-ura berkata ahli parlimen pemerintah nak istihar keluar parti.
    3. Isu tidak hadir persidangan pula mengikut SPR (berdasarkan undang-undang & bukti yang dikemukakan) tidak boleh menyebabkan kawasan tersebut diistiharkan kosong. Ini soal takrif undang-undang. Kes tersebut telah difailkan di mahkamah & biarlah mahkamah yang memutuskan. Sebagai rakyat, saya rasa kita tidak terjejas.
    3. Berdasarkan takrif undang-undang juga, kalau kita lihat kes Kerajaan Kedah memecat kakitangan Jabatan Hutan baru-baru ini (yang belum terbukti bersalah mengikut undang-undang) juga dipertikaikan.
    4. Nasihat saya, jangan mudah keliru dengan soal-soal yang ada hubung kait dengan berpolitik kerana isu yang serupa dalam boleh menghasilkan penilaian yang berbeza walaupun dinilai oleh orang yang sama.
    Walahualam ...

    BalasPadam