Jumaat, 25 September 2009

62. MAMPU

Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) ialah sebuah agensi pusat di JPM. MAMPU bertanggungjawab bagi pemodenan pentadbiran dan transformasi sistem penyampaian Perkhidmatan Awam. Untuk itu, MAMPU melaksanakan empat peranan utama iaitu:
  1. Memperkenalkan & mempromosi program-program pembaharuan bagi jentera pentadbiran serta menilai & mengiktiraf tahap prestasi agensi Kerajaan dalam pengurusan dan penyampaian perkhidmatan untuk memastikan Perkhidmatan Awam yang cekap, berkesan dan responsif.
  2. Merancang, menggubal, meyelaras & menilai pelaksanaan pembangunan ICT Sektor Awam bagi memantapkan sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan.
  3. Memberi khidmat nasihat & perundingan bagi memantapkan struktur, sistem, prosedur kerja dan pelaksanaan pembangunan ICT ke arah meningkatkan tahap penyampaian perkhidmatan agensi Kerajaan.
  4. Menggembleng ilmu, kepakaran & sumber pelbagai pihak (awam, swasta dan badan bukan Kerajaan) ke arah memperkasa pemodenan pentadbiran & sistem penyampaian perkhidmatan.

Sumber: http://www.mampu.gov.my/mampu/sepintas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan